Taki konspekt zajęć to jedynie okrojona wersja ogólnego programu lekcyjnego. Dzięki niemu dydaktyk ma ułatwione zadanie, ponieważ dzięki jego pomocy wykona wszystko to, co zrobić musi. Prawidłowo zrobiony konspekt powinien posiadać punkty, które w kolejności będą realizowane. Oprócz ogólnych informacji należy w nim zamieścić rozwinięcie niektórych tematów, jak również charakterystykę czasu przebiegu i zdobycia konkretnych efektów w konkretnym czasie. Konspekt powinien być przede wszystkim jasny, aby nie stwarzał problemów przy realizacji całego planu. Właściwie wykonany konspekt zajęć musi być porozdzielany na pojedyncze lekcje, z umiejscowieniem konkretnych dat ich przebiegu, a także czasem ich trwania.
Każda lekcja musi mieć wyszczególnienie tematów do przeanalizowania, jak również powinna zawierać informacje o przewidzianych osiągnięciach edukacyjnych. Można również w konspekcie uwzględnić pomocnicze pytania, jakie mogą pomóc bardziej zgłębić tematykę lekcji. Znacznym ułatwieniem dla dydaktyka będzie umiejscowienie w konspekcie przebiegu właściwej lekcji, dzięki temu wiadomo, jak w kolejności ma ona przebiegać. Do konspektu dodajemy również warianty pomocy naukowych czy programów edukacyjnych, które możemy wykorzystać, a także czego spodziewamy się od uczniów po ukończeniu lekcji.
Do konspektu dodajemy również na koniec informacje o pracy domowej, jaką będą musieli zrobić uczniowie na kolejne zajęcia, lub też wiadomości o przewidywanym sprawdzianie z konkretnego materiału. Dzięki tak stworzonemu konspektowi lekcje będą szły szybko, a cały program będzie poprowadzony w konkretnym terminie. Dlatego też utworzenie dobrego konspektu jest tak konieczne w pracy pedagoga.
Propozycje interesujących scenariuszy i konspektów zajęć oraz zeszyty metodyczne odnajdziemy w multimedialnych pakietach Akademii Umysłu EDU. Znajdziemy tam również ćwiczenia edukacyjne rozwijające pamięć i koncentrację uwagi u dzieci. Dzięki nim prowadzone zajęcia uaktywnią uczniów, będą dla nich atrakcyjne i efektywne.